Deze pagina is een op zichzelf staande introductie tot Scratch van ongeveer één uur en werd ontwikkeld voor de Europese Code Week. Je leert er de beginselen van Scratch en maakt een leuke opdracht.

1 uurtje coderen

In deze sessie bekijk je een kort filmpje waarin we laten zien hoe Scratch werkt. Daarna is het aan jou. Veel plezier!

Stap 1

Bekijk aandachtig het volgende filmpje. Links zie je de voorraad blokken in het blokkenpalet, in het midden is de scriptzone waar er geprogrammeerd wordt en rechts is het speelveld waar het programma of script wordt uitgevoerd. Kan jij voorspellen wat elk blok doet?


Stap 2:

In het filmpje werden heel wat blokken gebruikt om Ruby te programmeren. We zetten deze blokken even voor jou op een rijtje en leggen uit wat ze doen.

Blok Uitleg
when greenflag clicked Dit blokje plaats je boven andere blokken. Wanneer er op de groene flag geklikt wordt, zullen alle blokken onder dit blokje één voor één worden uitgevoerd. Dit blokje vindt je terug in het palet Gebeurtenissen.
move {10} steps; Zet 10 passen in de richting waar de sprite naar is gericht. Je kan het aantal stappen aanpassen. Gebruik je een negatief getal dan wordt er dat aantal stappen in de tegenovergestelde richting gezet.
turn cw {15} degrees; Draai de sprite 15 graden mee in de richting van de klok. Je kan zelf kiezen hoe ver de sprite draait door het getal aan te passen.
turn ccw {15} degrees; Draai de sprite 15 graden mee tegen de richting van de klok. Je kan zelf kiezen hoe ver de sprite draait door het getal aan te passen.
switch costume to [verdrietig]; Verander het uiterlijk van de sprite naar "verdrietig"
show; Laat de sprite verschijnen.
hide; Laat de sprite verdwijnen.
say {"hallo"} for {2} seconds; Laat de sprite iets zeggen gedurende een aantal seconden, bijvoorbeeld 2.
think {"hmm..."} for {2} seconds; Laat de sprite iets denken gedurende een aantal seconden, bijvoorbeeld 2.
set size to "100" %; Maak de grootte van de sprite 100%.
wait {1} seconds Wacht 1 seconde voor het volgende blokje wordt uitgevoerd. Je kan dit blok terugvinden in het palet Besturen.

Stap 3

Begrijp je nu wat alle blokken doen? Bekijk misschien het filmpje nog eens opnieuw.

Stap 4

Nu wordt het tijd om zelf te programmeren. Download het project dat we voor jou hebben klaargezet en laad het project in in Scratch. Ruby en Unix zijn al aan dit project toegevoegd.

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Stap 5

Start met het project dat je juist hebt ingeladen en maak het volgende programma:

  • Laat Ruby “hallo” zeggen.
  • Verander de achtergrond.
  • Voeg een sprite toe.
  • Laat die sprite ronddraaien.
  • Laat Ruby nog wat bewegen.

Lukt dit? Sla zeker je project nog op! Klik deze knop (zie onderstaande afbeelding: Figuur 3) linksboven op het scherm en selecteer ‘Opslaan op je computer’.

opslaan
Figuur 3: Project opslaan op je computer

Stap 6: Jouw eigen verhaal

In Scratch draait het allemaal om creatief zijn en plezier maken. Maak daarom nu je eigen verhaal en gebruik je fantasie. Gebruik ook voor deze oefening het project dat je hierboven kan downloaden om van te starten.

Hier zijn een aantal ideetjes voor je verhaal, maar je moet deze absoluut niet gebruiken:

  • Laat Ruby en Unix een mop of raadsel aan elkaar vertellen.
  • Maak een verhaal over iets dat deze week gebeurd is.
  • Plan een verjaardagsfeestje.
  • Ga op safari.
  • Laat iemand schrikken!

Vergeet ook zeker niet je project op te slaan! Je kan hier later nog aan verder werken.

Vond je dit al leuk? Volg dan zeker de rest van deze cursus! Er valt nog zoveel te leren.