Online Scratch 3.0 cursus

Hey! Deze pagina is voor de ... eeuh ... volwassenen. Uiteraard mag jij dit ook lezen, maar het zou wel eens een beetje (gaaaaaap) saai kunnen zijn. Wil je starten met de cursus? Klik dan HIER.

Wat is Scratch?

Scratch is een visuele programmeertaal om kinderen binnen hun interessesfeer te laten programmeren. Zo kan je met Scratch verhalen vertellen, animaties maken, games implementeren, en nog zoveel meer. Het bijzondere aan Scratch is dat het niet werkt met tekst zoals de meeste programmeertalen maar gebruik maakt van blokjes. Deze blokken kan je dan, zoals bij lego, aan elkaar hangen. Op die manier bouw je bijna letterlijk een eigen programma. Scratch wordt wereldwijd door miljoenen kinderen gebruikt.

Voor wie is deze cursus?

Deze cursus is gericht op leerlingen van het vijfde en het zesde leerjaar en dient als houvast voor de leerkracht. Misschien zijn er wel kinderen die de cursus volledig zelfstandig kunnen doorlopen, maar daar gaan we eigenlijk niet van uit. We hopen wel dat alle kinderen met wat begeleiding de website kunnen gebruiken om vertrouwd te raken met het programmeren in Scratch en de beginselen van computationeel denken.

Hoewel de cursus gericht is op de laatste graad van de lagere school, sluiten we niet uit dat jongere of oudere kinderen, of kinderen buiten de schoolcontext, alleen of met behulp van een coach, deze website misschien ook wel kunnen gebruiken.

Hoe zit deze website in elkaar?

Onderaan is er een sectie die de opbouw van de cursus in wat meer detail toelicht. Maar hier krijg je al de hoofdlijnen. De cursus veronderstelt geen voorkennis van Scratch. Hoofdstuk 0 geeft wat algemene uitleg over Scratch, maar waarschijnlijk wordt de algemene werking best gewoon getoond in de klas aan de hand van een klein voorbeeld. Dat kan bijvoorbeeld al aan de hand van dit filmpje. Er zijn vijf hoofdstukken die bijna alle aspecten van Scratch stap voor stap uitleggen:

  1. Start met Scratch
  2. Variabelen
  3. Beslissingen
  4. Herhalingen
  5. Strings en lijsten

Elk hoofdstuk bestaat uit verschillende delen. In elk deel wordt meestal één concept behandeld. Bijna elk deel heeft dezelfde structuur: een korte uitleg over de nieuwe blokken, een voorbeeld, en een aantal kleine oefeningen om de nieuwe blokken in te oefenen. Op het einde van elk hoofdstuk zijn er wat grotere oefeningen waarvoor de oplossingen ook beschikbaar zijn. Er is telkens een stappenplan, maar dat moet niet gevolgd worden: je kan het ook dichtklappen. Meestal is er ook een project beschikbaar waarmee gestart kan worden. Op dit moment werken de studio’s nog niet en moet je dit project eerst downloaden van deze website en daarna in Scratch inladen. Je kan de sprites Unix en Ruby ook downloaden en in eigen projecten gebruiken. Wil je al meteen alle projecten en hun oplossing? Dan kan je deze ook allemaal samen downloaden.

Het is belangrijk te weten dat de verschillende delen verder bouwen op elkaar, maar het is niet zo dat je alle hoofdstukken moet behandelen om een leuk project in Scratch te maken. Hopelijk tonen de grotere oefeningen in hoofdstuk 1 je dit al. De oefeningen moeten ook niet allemaal gemaakt worden. Je kan hier gerust in schrappen. Alles kan, niks moet.

Dit lijkt me toch wel moeilijk hoor!

Denk je dat Scratch te moeilijk is? Dan kan je in je klas ook altijd eerst met iets eenvoudigers beginnen zoals bijvoorbeeld de puzzels in Blockly om je op Scratch voor te bereiden. Deze puzzels zijn namelijk ook gebaseerd op blokken, de opdrachten zijn meer afgelijnd en vormen een goede voorbereiding voor Scratch waar kinderen meer creatief mee aan de slag kunnen.

Voel je jezelf niet zo sterk in Scratch? Dan kan je misschien eens binnenspringen op een CoderDojo waar meestal heel wat Scratch-expertise verzameld is. Er is ook een Facebook groep waar gebruikers van deze website met elkaar kunnen interageren. Kijk eens op de feedback pagina voor meer info.



Opbouw cursus
Programmeerconcepten
Computationeel denken