Wow, ik heb nog nooit zoVEEL HOEKEN gezien!

Oefening 6: Veelhoeken tekenen

In het vorig hoofdstuk heb je al eens een project gemaakt waarin je een aantal veelhoeken tekende. Gebruik je opgedane kennis om dit project wat overzichtelijker te maken.

Het eindresultaat

Project

Gebruik voor deze oefening jouw project uit hoofdstuk één (deel 4: oefening 3). Je gaat dit project vereenvoudigen!

In dit project zorg je ervoor dat:

  • je een eigen blok maakt die elke veelhoek kan tekenen
  • een tienhoek getekend wordt
  • een negenhoek getekend wordt
  • een achthoek getekend wordt
  • een zevenhoek getekend wordt
  • een zeshoek getekend wordt
  • een vijfhoek getekend wordt
  • een vierkant getekend wordt
  • een driehoek getekend wordt
  • een cirkel getekend wordt

Stappenplan

Stap 1: Eerst even herhalen

Om een vierkant te tekenen, teken je vier keer een zijde en draai je na elke zijde telkens met een hoek van 90°. Maar hoe zit dat voor een vijfhoek? En hoe ver moet moet je draaien om een driehoek te kunnen tekenen? Hier is een formule die jou kan helpen met het tekenen van de verschillende veelhoeken:

360 : aantal hoeken = de draaihoek
Bijvoorbeeld: voor een vierkant is dit dus 360 : 4 = 90
Stap 2: Zet alles klaar

Zorg ervoor dat bij elke start van het programma alles gewist wordt. Zo begin je dus steeds met een mooi leeg canvas. Je kan ook de pendikte aanpassen als je dit zou willen. Zet hiervoor de juiste blokken klaar.

Stap 3: De juiste startpositie

Plaats de sprite op positie x: -80 en y: 140. Richt je naar 90°.

Stap 4: Jouw eigen blok

Maak een blok die een veelhoek tekent. Zorg ervoor dat je het aantal hoeken kan meegeven aan jouw blok. Volgende dingen moeten in dit blok gebeuren:

  • Bereken het aantal graden om te draaien en onthoud dit getal met een variabele.
  • Teken de veelhoek:
    • Wandel een aantal stappen (neem 100)
    • Draai een aantal graden (gebruik jouw variabele graden)
    • En herhaal dit een aantal keren (gebruik jouw variabele aantal hoeken)
Stap 5: Teken alle veelhoeken
  • Teken de tienhoek
  • Teken de negenhoek
  • Teken het achthoek
  • Teken de zevenhoek
  • Teken de zeshoek
  • Teken de vijfhoek
  • Teken het vierkant
  • Teken de driehoek
Stap 6: Een beetje verplaatsen

Voordat we de circkel gaan tekenen moeten we de sprite eerst nog een beetje verplaatsen. Richt de sprite naar 90° en zet 50 stappen.

Stap 7: De circkel

Je zal merken wanneer je de cirkel wil tekenen dat die veel groter zal zijn dan alle andere veelhoeken. Dit komt door het aantal stappen dat er gezet worden in jouw blokje.

Zorg er nu dus voor dat jouw blokje een extra variabele kan krijgen met het aantal stappen dat gezet moet worden. Je kan dit doen door een rechtermuisklik op jouw blokje, en dan te kiezen voor bewerk.

Teken de cirkel met 60 hoeken en een lengte van 3.

Evaluatie

  • Wordt de tienhoek goed getekend?
  • Wordt de negenhoek goed getekend?
  • Wordt de achthoek goed getekend?
  • Wordt de zevenhoek goed getekend?
  • Wordt de zeshoek goed getekend?
  • Wordt de vijfhoek goed getekend?
  • Wordt het vierkant goed getekend?
  • Wordt de driehoek goed getekend?
  • Wordt de cirkel goed getekend?
  • Ziet jouw oplossing er ongeveer uit zoals onze oplossing?

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Dat heb je erg goed gedaan! Tijd voor het volgende hoofdstuk.