En plots zag ik overal roze ballen.

Oefening 5: Ontwijken 2.0

We werken verder aan de ontwijk-oefening van hoofdstuk 1.

Het eindresultaat

Project

Gebruik voor deze oefening je project van hoofdstuk één (deel 8: oefening 3) om verder in te werken. In dat project heb je vijf ballen en kan Unix al naar links en naar rechts bewegen met behulp van de pijltjestoetsen. Maar we hebben veel meer ballen nodig! Moet ik die allemaal zelf maken? Gelukkig niet, Scratch kan voor ons nieuwe kopieën maken.

In dit project zorg je ervoor dat:

  • er een heel aantal klonen gemaakt worden van de ballen
  • de ballen van willekeurige plaatsen naar beneden vallen

Extra blokken die je nog nodig hebt

In het palet Besturen vind je volgende blokken:

Blok Uitleg
create clone of [mezelf] Maak een kloon van de sprite. Een kloon is een identieke kopie.
when I start as a clone Wanneer een kloon wordt gemaakt, zullen alle blokken onder deze blok uitgevoerd worden.

Laten we deze nieuwe blokken meteen gebruiken in dit project!

Stappenplan

Stap 1

Verwijder eerst vier ballen. Dit doe je door op het kruisje te klikken bij de sprite.

verwijderen van een sprite
Figuur 1: Verwijderen van een sprite.

Stap 2

Als er op de groene vlag wordt geklikt, laat dan de enige bal die nog overblijft verdwijnen.

Stap 3

Maak een kloon van de bal en wacht 0.5 seconden. Herhaal deze stap 100 keer!

Stap 4

Als een kloon van de bal is gemaakt, willen we dat die op een willekeurige positie bovenaan het scherm komt te staan. Gebruik hiervoor onderstaande blokken op de juiste manier:

(pick random "-230" to "230")
when I start as a clone
go to x: {} y: {180}
Stap 5

Laat de bal verschijnen.

Stap 6

Zorg er voor dat de ballen mooi naar beneden bewegen. Neem bijvoorbeeld telkens een stap van 2 en herhaal dit 250 keer.

Evaluatie

  • Verspreiden de ballen zich mooi over het schrem?
  • Lijkt het alsof de ballen echt naar beneden vallen?
  • Ziet jouw resultaat er ongeveer hetzelfde uit als het filmje?

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Dit spel begint stilaan vorm te krijgen. In het volgende hoofdstuk maken we het volledig af!