Hoofdstuk 0: Kennismaken
Opbouw
- Wie zijn we?
- Filmpje dat Unix en Ruby introduceert.
- Rondleiding in Scratch
- Introductiefilmpje voor Scratch voor kinderen die nog nooit met Scratch gewerkt hebben. Met dit filmpje kan je Scratch introduceren.
- Wat moet je weten?
- Hoe zet je de taal op Nederlands?
- Hoe werk je met achtergronden, sprites, en uiterlijken?
- Hoe kan je een project bewaren en terug inladen?
- Wat heb je nodig?
- Download hier alle uiterlijken van Unix en Ruby om in projecten te gebruiken.
- Codeer een uurtje
- Opzichzelfstaande opdracht voor de Code Week. Kan ook als introductie tot Scratch worden gebruikt. Het filmpje hier is hetzelfde als dat in het deel “Rondleiding in Scratch”.
Hoofdstuk 1: Start met Scratch
Opbouw
- Inleiding
- Wat is een algorimte?
- Bewegingen
- Inleiding
- Bewegen
- Bewegen met coördinaten
- Andere bewegingen
- Tekenen
- Inleiding
- Pencommando’s
- Tussendoortje: kracht van herhaling
- Oefeningen: Deel 1
- Uiterlijken
- Inleiding
- Veranderen van uiterlijk
- Toevoegen van geluiden
- Signalen
- Eigen blokken
- Oefeningen: Deel 2
Oefeningen
Deze grotere oefeningen komen aan bod in dit hoofdstuk:
- Maak een aquarium
- Maak een doolhof
- Teken wat hoeken
- Tekenen van een groot huis
- Maak een spel: Ontwijken
- Maak een eigen verhaal
- Tekenen van een bloem
- Tekenen van een mandala
Computationeel denken
Deze concepten komen aan bod in dit hoofdstuk:
- Algoritme
- Decompositie
- Debugging
Hoofdstuk 2: Variabelen
Opbouw
- Inleiding
- Variabelen
- Soorten data
- Vormen
- Invoer
- Eigen blokken
- Oefeningen
Oefeningen
Deze grotere oefeningen komen aan bod in dit hoofdstuk:
- Maak een leeftijdscalculator
- Dobbelsteen generator
- Wiskundige machine
- Maak een spel: Ontwijken 2.0
- Veelhoeken tekenen
Computationeel denken
Deze concepten komen aan bod in dit hoofdstuk:
- Abstractie
- Patronen
- Debugging
Hoofdstuk 3: Beslissingen nemen
Opbouw
- Inleiding
- Vergelijken
- Beslissen
- Meer blokken
- Oefeningen
Oefeningen
Deze grotere oefeningen komen aan bod in dit hoofdstuk:
- Maak een doolhof
- Maak het spel: Ontwijken
- Maak een wiskunde quiz
- Kaarten
- Maak het spel: Pong
Computationeel denken
Deze concepten komen aan bod in dit hoofdstuk:
- Logisch redeneren
- Abstractie
- Debugging
Hoofdstuk 4: Herhalingen
Opbouw
- Inleiding
- Herhaal tot
- Herhaal en test
- Stop met uitvoeren
- Oefeningen
Oefeningen
Deze grotere oefeningen komen aan bod in dit hoofdstuk:
- Maak een opteller
- Maak het spel: Whac-A-Mole
- Maak een screensaver
- Maak een analoge klok
- Maak het spel: Raad het getal
- Maak een aquarium
- Maak het spel: Hoger of lager?
Computationeel denken
Deze concepten komen aan bod in dit hoofdstuk:
- Patronen
- Abstractie
- Debugging