Heb je al eens van een algoritme gehoord? Nee, lees dan snel verder.

Wat is een algoritme?

Een algoritme is een reeks van instructies die één voor één uitgevoerd kunnen worden door een computer of door een mens.

Denk bijvoorbeeld aan een kookboek. Weet jij hoe je een cake kan bakken? Een kookboek legt dit stop voor stap uit. Wanneer je al die stappen goed uitvoert dan zal je op het einde van een lekkere cake kunnen smullen.

Maar niet alleen een kookboek maakt gebruik van algoritmen. Wanneer je een nieuw dans leert, moet je stap voor stap alle bewegingen leren. Wanneer je al die verschillende pasjes en bewegingen in de juiste volgorde uitvoert, dan krijg jij een mooie dansvoorstelling. Het is nu net precies die opeenvolging van stappen wat wij een algoritme noemen.

Voor een computer werkt dit net zo. Door te programmeren geven we de computer allemaal instructies die één voor één moeten uitgevoerd worden. Het is dan ook erg belangrijk om te leren goede instructies te geven. Alleen zo kunnen we zeker zijn dat de computer precies doet wat we willen.

In Scratch nemen instructies de vormen van blokken aan. In de volgende delen, leer je meer over deze blokken en ondertussen maak je ook je eerste algoritme.