Hier vertellen we wat je moet weten over Scratch. Lees zeker eens door deze pagina. Het is niet de bedoeling dat je alle filmpjes nu al bekijkt, maar kom zeker eens terug kijken als iets niet lukt.

Wat moet je weten?

Je start met programmeren in Scratch door te klikken op het menu Scratch 3.0 rechtsboven in de menubalk.

Scratch-omgeving

Scratch heeft 4 belangrijke delen, zichtbaar in onderstaande afbeelding:

  • Blokkenpalet (blauw): Hier vind je alle blokken waarmee we programma’s bouwen.
  • Scriptzone (groen): Hier wordt het programma gebouwd. Dit doen we door de benodigde blokken naar deze zone te slepen.
  • Speelveld (rood): Hier wordt het resultaat van het programma (en de sprites) in weergegeven.
  • Spritelijst (oranje): Hier vinden we alle sprites terug van het programma. Ruby en Unix zijn sprites die je elk afzonderlijk kan programmeren.

scratchomgeving
Figuur 1: De Scratch-omgeving

Taal

Staan de blokken in een vreemde taal? Klik dan deze knop (zie onderstaande afbeelding: Figuur 2) linksboven op het scherm en selecteer ‘Nederlands’ uit de lijst van talen.

taalwijzigen
Figuur 2: Taal wijzigen

Achtergronden

Onderstaand filmpje toont hoe je een achtergrond wijzigt in Scratch.

Sprites

Het volgende filmpje laat zien hoe je een sprite kiest of maakt in Scratch.

Uiterlijken

Onderstaand filmpje toont hoe je een uiterlijk wijzigt in Scratch.

Geluiden

Bekijk onderstaand filmpje voor meer informatie hoe je een geluid toevoegt in Scratch.

Je project bewaren en uploaden (.sb3)

Je kan projecten in Scratch ook opslaan op je computer (met extensie .sb3) en terug inladen vanaf je computer. Volgend filmpje legt uit hoe dit gebeurt.