Tijd voor een tussendoortje! Laten we samen eens kijken naar de kracht van het herhalen van code.

Even tussendoor: de kracht van herhaling

Een sprite in een vierkant laten lopen is eigenlijk niet zo heel erg moeilijk hé. Maar kijk eens goed naar al die blokken. Valt er daar dan niet iets op?

wait {1} seconds move {100} steps; turn cw {90} degrees; wait {1} seconds move {100} steps; turn cw {90} degrees; wait {1} seconds move {100} steps; turn cw {90} degrees; wait {1} seconds move {100} steps; turn cw {90} degrees;

We zien dat er een aantal blokken steeds weer herhaald worden. Dit maakt het programma wat langer en ingewikkelder. We lossen dit probleem op door gebruik te maken van het commando herhaal uit het palet Besturen. In het palet Besturen kan je een aantal commando’s terugvinden, maar daarover later meer. Wij gebruiken enkel het volgende blok:

Blok Uitleg
repeat {4};; Alle blokken binnen dit blok worden een aantal keer uitgevoerd. In dit geval 4 keer. Jij kiest het gewenste aantal.

Welk patroon wordt er steeds herhaald bij het tekenen van het vierkant? We zien dat de volgende blokken telkens vier keer na elkaar worden gebruikt:

wait {1} seconds move {100} steps; turn cw {90} degrees;

We kunnen hier dus een herhaal-blok toepassen:

repeat {4} wait {1} seconds move {100} steps; turn cw {90} degrees;

We geven hiermee aan dat alles wat er zich binnen het herhaalcommando bevindt, vier keer uitgevoerd zal worden. Het hele programma ziet er dan als volgt uit:

when greenflag clicked point in direction {90}; go to x: {0} y: {0}; set pen color to {#123456} set pen size to {1}; pen down; repeat {4} wait {1} seconds move {100} steps; turn cw {90} degrees;

Ziet het er nu niet veel korter en eenvoudiger uit? Dat is precies de kracht van herhaling!

En nu aan de slag

  1. Maak het voorbeeld nu eens na in Scratch.
  2. Pas het voorbeeld aan op de volgende manier:
    1. Maak het vierkant in een andere kleur.
    2. Zorg ervoor dat de laatste lijn van het vierkant niet getekend wordt.
    3. Zorg ervoor dat de eerste lijn van het vierkant niet getekend wordt.
  3. Teken een driehoek.
    1. Maak nu een programma om een driehoek te tekenen. Gebruik opnieuw het herhaal-blok. [HINT: draai 120 graden in een driehoek.]