Hoofdrekenen, daar ben ik erg goed in.

Oefening 3: Wiskunde-machine

Tijd voor wat wiskunde. Maar geen schrik hoor, we gaan onze eigen wiskunde-machine bouwen, die alle berekeningen voor ons zal doen. Klinkt toch geweldig, niet?

Het eindresultaat

Project

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



In dit project zorg je ervoor dat:

  • twee getallen gevraagd worden
  • de optelling berekend wordt
  • het verschil berekend wordt
  • het product berekend wordt
  • de deling berekend wordt

Stappenplan

Stap 1

Maak twee variabelen en noem ze getal_1 en getal_2.

Stap 2

Vraag tweemaal een getal aan de speler en ken deze toe aan de aangemaakte variabelen.

Stap 3

Laat Unix het resultaat van de som van deze 2 getallen zeggen. Doe dit zoals in het filmpje te zien is.

Stap 4

Doe hetzelfde als in stap 3 maar nu ook voor het verschil, het product en de deling van de getallen.

Evaluatie

Test je programma!

  • Geef 2 getallen in en controleer of wat Unix zegt ook werkelijk klopt!

  • Voor de getallen 8 en 4:

    • 8 + 4 = 12
    • 8 - 4 = 4
    • 8 * 4 = 32
    • 8 / 4 = 2

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Bravo! Op naar de volgende oefening.