1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, wie niet weg is, is gezien.

Oefening 1: Opteller

In deze oefening maken we een teller.

Het eindresultaat

Project

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



In dit project staan twee sprites klaar: tientallen en eenheden. Het programma moet het volgende doen:

  • De eenheden tellen op van 0 to 9.
  • De tientallen tellen op van 0 to 9.
  • Wanneer het uiterlijk van de eenheden 9 bereikt heeft, begint de sprite weer met het uiterlijk 0.
  • Wanneer het uiterlijk van de eenheden 9 bereikt, verandert het uiterlijk van de tientallen. 0 wordt dus 1, 1 wordt 2, enzovoort…
  • Wanneer het uiterlijk van de tientallen 9 bereikt, begint de sprite weer met het uiterlijk 0.

Nu is het aan jou om dit te maken!

Stappenplan

Stap 1: Laat de eenheden optellen
  • Zorg dat de sprite bij het begin van het programma steeds start met zijn uiterlijk op 0.
  • Maak de sprite lekker groot. Maak bijvoorbeeld de grootte 300%.
  • Laat de sprite nu steeds van uitelijk veranderen.

Hier zijn wat TIPS:

  • Gebruik een herhaallus om van uiterlijk te blijven veranderen.
  • Wacht 1 seconde om de veranderingen op een rustig manier te zien verschijnen.
Stap 2: Ben ik een 9?

Elke keer wanneer de sprite van uiterlijk verandert, test of het uiterlijk gelijk is aan 9. Om te weten welk nummer het uiterlijk van de sprite heeft, kan je gebruik maken van het volgende blokje:

(costume [number])

Als het uiterlijk van de sprite een 9 is, laat de sprite tientallen weten dat die zo meteen van uiterlijk moet veranderen.

[TIP: Hoe zend ik weer signalen?]
Stap 3: En nu de tientallen
  • Zorg er voor dat het uiterlijk van de tientallen start op 0 bij het begin van het programma.
  • Maak ook deze sprite lekker groot. Maak de grootte 300%.
Stap 4: Wanneer mag ik veranderen?

Vang het signaal op dat de sprite eenheden zend. Wanneer je dit signaal hebt ontvangen wacht dan 2 seconden voordat je van uiterlijk verandert.

[TESTEN: Wat gebeurt er als je langer dan 2 seconden wacht? Of wat gebeurt er wanneer je niet zou wachten?]

Evaluatie

Tijd om alles nog eens te testen om zeker te zijn dat alles goed werkt.

  • Starten tientallen en eenheden elke keer op 0 bij het begin van het programma?
  • Verandert eenheden van 0 tot 9, en begint die dan weer op 0?
  • Verandert tientallen pas wanneer een 9 bij eenheden is geweest.
  • Verandert tientallen van 0 tot 9, en begint die dan weer op 0?
  • Loopt de teller goed?

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Misschien kan ik zo een teller maken om af te tellen tot Nieuwjaar?