In deze oefeningenreeks oefenen we alle blokken in die we tot nu toe gezien hebben.

Oefening 1: Meneer krab

In deze oefening maken we een aquarium waar een krab rustig heen en weer beweegt. Later breiden we dit uit met andere dieren. Zullen we starten met meneer Krab?

Het eindresultaat

Project

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



In dit project zorg je ervoor dat:

  • de krab heen een weer beweegt

Stappenplan

Stap 1

Laat de krab eerst naar rechts bewegen met kleine stapjes. (HINT: 2 is een goede waarde als stapgrootte)

Stap 2

Breng de krab tot leven! Gebruik een herhaallus om de krab een tijdje te laten bewegen.

Stap 3

Zorg ervoor dat de krab aan de rand omdraait.

Evaluatie

  • Start de krab telkens onderaan in het midden van het scherm?
  • Draait de krab op een goede manier (Links-rechts)?
  • Lijkt het alsof de krab leeft en hij steeds rustig heen en weer beweegt over het scherm?

Oplossing

[TODO oplossing van project moet nog toegevoegd worden] De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Heb je de oefening al helemaal af? Zeer goed gedaan! In de volgende oefenreeks gaan we hier nog wat aan toevoegen. Ik kijk er al naar uit!