We starten met het maken van een doolhof project!

Oefening 2: De eerste stappen in het doolhof

Probeer Ruby door het doolhof te laten bewegen aan de hand van de pijltjestoetsen. De eerste aanzet is al gegeven. Zoek het niet te ver, voor iedere toets moeten er maar 2 blokken worden toegevoegd. Voorlopig heeft Ruby superkrachten en kan ze nog door de muren lopen. In een later deel zullen we deze oefening hernemen en er een echt spel van maken! Het is nu aan jou om de basis te leggen voor dit superleuk spel.

Het eindresultaat

Project

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



In dit project zorg je ervoor dat:

  • je Ruby kan besturen met de pijltjestoetsen

Stappenplan

Stap 1

Als je het project geopend hebt, zie je al een aantal deelblokken die voor jou zijn klaargezet. Is dit het geval, ga dan naar de volgende stap!

Stap 2

Voeg de juiste blokken voor iedere pijltjestoets toe.

Evaluatie

  • Beweegt Ruby correct over het speelveld, als je de pijltjestoets naar boven induwt?
  • Beweegt Ruby correct over het speelveld, als je de pijltjestoets naar onder induwt?
  • Beweegt Ruby correct over het speelveld als je de pijltjestoets naar rechts induwt?
  • Beweegt Ruby correct over het speelveld als je de pijltjestoets naar links induwt?

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Heb je de oefeningen al helemaal af? Zeer goed gedaan! In hoofdstuk 3 gaan we dit verder afwerken tot een echt spel. Ik kijk er al naar uit!