Tijd om wat geluiden toe te voegen aan onze projecten, vind je niet? Laten we eens kijken hoe dat we dit moeten doen.

Toevoegen van geluiden bij bewegingen

In Scratch is het heel eenvoudig om geluid toe te voegen. We bekijken een paar blokken uit het palet Geluid.

Blok Uitleg
start sound [Footsteps]; Start met het afspelen van een geluid en wacht niet totdat dit gedaan is.
play sound [Footsteps] until done; Speel het geluid af en wacht totdat dit gedaan is.
stop all sounds; Stop alle geluiden die aan het afspelen zijn.

Je bepaalt zelf welk geluid wordt afgespeeld. Je kan meer geluiden aan je sprite toevoegen door op het tabblad Geluiden te klikken (zie Figuur 3).

Geluid toevoegen
Figuur 3: Geluid toevoegen aan sprite

Door op de luidspreker te klikken, kan je kiezen uit een heleboel geluiden. Wanneer je er één hebt gekozen en hebt toegevoegd aan jouw geluiden, kan je bijvoorbeeld in het blok

start sound [Footsteps]

dit geluid kiezen om af te spelen. Met alle andere blokken die je in het palet Geluid vindt, kan je zelf jouw eigen muziek maken. We gaan dit hier niet verder behandelen, maar je kan hier zeker zelf wat mee experimenteren.

Het wandelvoorbeeld uitbreiden

In het wandelvoorbeeld lijkt de sprite al echt heen en weer te wandelen over het speelveld. Zou het niet leuk zijn indien je elke stap ook zou kunnen horen? Hiervoor moeten je eigenlijk maar één blok toevoegen, namelijk het blok

start sound [Footsteps]

Het wandelvoorbeeld ziet er dan als volgt uit

when greenflag clicked forever move {10} steps next costume start sound [Footsteps] bounce on edge wait {0.3} seconds

Lekker niezen

when greenflag clicked repeat {5} say {"haaaa"} for {0.2} seconds change size by {10}; end say {"tsjoe"} start sound [Sneeze1] repeat {5} change size by {-10}; wait {0.2} seconds end say {""}

En nu aan de slag

  1. Maak de twee voorbeelden eens na in Scratch.
  2. Pas de voorbeelden aan op de volgende manier:
    1. Zijn er nog plaatsen in de voorbeelden om een leuk geluidje toe te voegen?
    2. Wat dacht je van een achtergrondliedje tijdens het wandelen?
    3. Of misschien kan je aan het begin of einde van het niezen ook nog een geluidje toevoegen. Maak het zo grappig mogelijk!
  3. Maak een dansvoorstelling!
    1. Laat Unix eerst heen en weer bewegen.
    2. Laat Unix bij elke beweging van uiterlijk veranderen.
    3. Maak gebruik van het visoogeffect.

      change [FISHEYE] effect by {10}

    4. Voeg er nu nog een muziekje aan toe dat vanaf het begin start met spelen.