Uiterlijken kunnen veranderd worden. Laten we eens kijken hoe dat werkt.

Veranderen van uiterlijk

Wanneer sprites over het scherm bewegen doen ze dat wel erg stijfjes. Zou het niet leuker zijn als ze echt konden wandelen? Dit kunnen we simuleren met uiterlijken. Als je kijkt onder het tabblad Uiterlijken (zie Figuur 2) kan je daar zien welke uiterlijken allemaal beschikbaar zijn voor je sprite.

Tabbladen in Scratch
Figuur 2: Tabbladen in de Scratch omgeving

In het palet Uiterlijken vind je blokken om het uiterlijk van sprites aan te passen. Laten we er eens een paar bekijken.

Blok Uitleg
next costume; Verander het uiterlijk van de sprite naar het volgende uiterlijk in het lijstje. Dit lijstje vind je terug onder het tabblad Uiterlijken.
show; Laat de sprite verschijnen.
hide; Laat de sprite verdwijnen.
say {"hallo"}; Laat de sprite iets zeggen.
say {"hallo"} for {2} seconds; Laat de sprite iets zeggen gedurende een aantal seconden, bijvoorbeeld 2.
think {"hmm..."}; Laat de sprite iets denken.
change size by {-10}; Verander de grootte van de sprite met 10. Positieve waarden maken de sprite groter, negatieve waarden (bijvoorbeeld, -10) maken de sprite kleiner.

Een klein voorbeeldje

when greenflag clicked forever move {10} steps next costume bounce on edge wait {0.3} seconds

In dit voorbeeld laten we een sprite heen en weer wandelen over het scherm. Het programma doet het volgende:

  1. Eerst zetten we 10 stappen
  2. Dan veranderen we van uiterlijk
  3. Als we aan een rand zijn, draaien we de sprite om naar de andere kant
  4. Tenslotte wachten we heel erg kort zodat we toch de veranderingen kunnen zien

Erg simpel toch? Hier gebruiken wij ook een blok dat we tot nu toe nog niet gezien hebben. Herinner je dat we met herhaling heel wat krachtige dingen kunnen doen. We zorgen ervoor dat ons programma niet te lang en ingewikkeld wordt.

Blok Uitleg
forever; Blijf alle blokken herhalen die in dit blok staan.

Deze herhaling stopt dus niet! In het voorbeeld betekent dit dat de sprite de hele tijd heen en weer zal lopen. Pas als wij het programma stoppen, zal de sprite ook stoppen met wandelen.

Nog een voorbeeld

when greenflag clicked repeat {5} say {"haaaa"} for {0.2} seconds change size by {10}; end say {"tsjoe"} repeat {5} change size by {-10}; wait {0.2} seconds end say {""}

Zie jij wat er in dit voorbeeld gebeurt? Wat doet het laatste blokje eigenlijk?

En nu aan de slag
  1. Maak de twee voorbeelden na in Scratch en voer ze uit. Begrijp je goed wat elke blok doet?
  2. Pas het voorbeeld aan op de volgende manier:
    1. Laat het uiterlijk van Ruby veranderen wanneer ze niest.
  3. Begin van een goede grap
    1. Laat Ruby eerst even nadenken over hoe ze iemand zou kunnen laten verschieten.
    2. Laat Ruby dan verdwijnen en verplaats haar naar een andere plaats.
    3. Laat haar dan weer te voorschijn komen en roep “BOOEEE”.
    4. Laat Ruby ook van uiterlijk veranderen wanneer ze iemand laat verschieten.